Pentaksiran adalah komponen penting dalam pendidikan kerana ia memberi maklumat mengenai perkembangan murid kepada guru, ibubapa dan murid itu sendiri. Hasil pentaksiran boleh membantu guru menilai kaedah pengajaran dan aktiviti yang dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Kementerian prihatin terhadap dakwaan bahawa sistem pendidikan Negara terlalu berpaksikan peperiksaan. Justeru, Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 17 Disember 2010 telah bersetuju supaya Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dilaksanakan sebagai sebahagian daripada Program Transformasi Pendidikan.
PBS merupakan satu usaha untuk membangunkan modal insan
secara holistik melalui penekanan terhadap penguasaan ilmu pengetahuan, modal
intelektual, pembudayaan sikap progresif dan pengamalan nilai, etika serta
moral yang tinggi seperti tercatat di dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP), Pelan Integriti Nasional
(PIN) dan seperti yang dihasratkan dalam Misi Nasional.
PBS
mula dilaksanakan di Sekolah Rendah pada tahun 2011 dan diperkenalkan di
peringkat Sekolah Menengah pada tahun 2012. Justeru pada tahun 2016 murid-murid
sekolah rendah akan menduduki UPSR yang telah ditambahbaik. Pada tahun 2014
pula PMR akan dilaksanakan sepenuhnya dalam bentuk PBS.
APAKAH PBS
PBS merupakan satu pentaksiran yang
bersifat holistik yang mampu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi
dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).
PBS dioptimumkan untuk mentaksir bidang
akademik dan bukan akademik. PBS memberi pengiktirafan dan autonomi kepada guru
untuk melaksanakan pentaksiran formatif (pentaksiran yang dijalankan semasa proses
pembelajaran berlangsung) dan sumatif (pentaksiran yang dijalankan di akhir
satu unit pembelaran) yang berasaskan sekolah .
Komponen PBS dalam sistem pentaksiran
kebangsaan merangkumi:
v Pentaksiran Sekolah
v Pentaksiran Pusat
v Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan
dan Kokurikulum
v Pentaksiran Psikometrik
Pentaksiran Sekolah (PS) dirancang, dibina,
ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor oleh guru sekolah di sekolah. Contoh instrumen
pentaksiran yang boleh digunakan ialah lembaran
kerja, pemerhatian, kuiz, senarai semak, laporan
tugasan, tugasan rumah
dan ujian.
Pentaksiran Pusat (PP) pula ditadbir,
diperiksa, direkod dan dilapor di peringkat sekolah oleh guru berdasarkan
tugasan dan skema pemarkahan yang dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan dalam tempoh
yang ditetapkan mengikut mata pelajaran.
Pentaksiran
Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK) dilaksanakan di peringkat
sekolah dan ditadbir, direkod dan dilaporkan melalui penyertaan, penglibatan
dan pencapaian murid dalam aktiviti jasmani dan kesihatan, sukan dan permainan, aktiviti
kokurikulum dan aktiviti
ekstrakurikulum (contohnya penglibatan sebagai ahli kumpulan marhaban yang
dianjurkan oleh JK Surau tempat murid tinggal dan aktiviti bermanfaat lain yang
dianjurkan oleh pihak luar selain sekolah).
Pentaksiran Pkisometrik pula dilaksanakan di
peringkat sekolah dan/atau pusat untuk mengukur kebolehan (innate ability and acquired
ability) semulajadi murid,
kemahiran berfikir, kemahiran menyelesaikan masalah, minat, kecenderungan,
sikap dan personaliti murid. Pentaksiran ini tidak berasaskan kurikulum.
APAKAH OBJEKTIF PBS?
Objektif pelaksanaan PBS adalah untuk:
·
mendapatkan gambaran secara keseluruhan tentang potensi
individu
·
memantau pertumbuhan dan membantu meningkatkan potensi
individu
·
membuat pelaporan bermakna tentang pembelajaran individu Kesimpulannya PBS akan memastikan murid yang melalui sistem pendidikan negara mencapai taraf antarabangsa dalam bidang ilmu pengetahuan, kemahiran dan kecekapan.
SUBJEK APAKAH YANG DINILAI MELALUI PBS?
semua subjek yang diajar di sekolah rendah dan sekolah menengah akan dinilai
BAGAIMANAKAH GURU MELAKSANAKAN PBS
Bagi memastikan kelicinan pelaksanaan
PBS, guru seharusnya menggunakan Dokumen Standard Kurikulum yang mengandungi
perkara-perkara yang patut dipelajari dan perlu disampaikan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran manakala Dokumen Standard Prestasi adalah rujukan utama untuk
mentaksir dan mengukur penguasaan murid.
Guru diberi pengiktirafan dan autonomi untuk
menjalankan pentaksiran secara formatif semasa pengajaran dan pembelajaran
ataupun secara sumatif diakhir unit pembelajaran atau pun di akhir tahun.
Untuk mentaksir guru tidak semestinya menyediakan
lembaran kerja bagi setiap kemahiran yang hendak dinilai. Evidens atau bukti
penguasaan murid boleh diperolehi melalui pemerhatian, jawapan lisan, latihan
dalam buku latihan atau buku kerja dan juga kerja rumah. PBS tidak membataskan
kreativiti guru yang sudah tentunya lebih mengenali murid mereka.
APAKAH KELEBIHAN PBS
Dalam usaha penambahbaikan kepada pentaksiran sekolah
sedia ada, Pentaksiran Rujukan Standard diperkenalkan, iaitu menggunakan Standard Prestasi untuk melihat
kemajuan dan pertumbuhan (growth) pembelajaran serta pencapaian
prestasi seseorang murid. Ia merupakan proses mendapatkan maklumat tentang
sejauh mana murid tahu, faham dan boleh buat atau telah menguasai apa yang
dipelajari berdasarkan pernyataan standard prestasi yang ditetapkan mengikut
tahap-tahap pencapaian seperti yang dihasratkan dalam dokumen kurikulum.
Pentaksiran Rujukan Standard tidak membandingkan
pencapaian seseorang murid dengan murid lain tetapi melapor prestasi murid
dalam pembelajaran dengan menerangkan tentang kemajuan dan pertumbuhan (growth) murid dalam pembelajaran dengan merujuk
kepada pernyataan standard.
Murid-murid
dinilai secara adil dan saksama sebagai individu dalam masyarakat berdasarkan
keupayaan, kebolehan, bakat, kemahiran dan potensi diri tanpa dibandingkan
dengan orang lain. Pihak sekolah mampu mendapatkan maklum balas yang lengkap
dalam bentuk data kualitatif dan kuantitatif yang merangkumi segala aspek
tentang diri seseorang murid itu bagi membolehkan pihak yang bertanggung jawab
mengenali, memahami, menghargai, mengiktiraf dan memuliakan anak didik sebagai
insan yang berguna, penting dan mempunyai potensi untuk menyumbang kepada
pembangunan negara dan bangsa mengikut keupayaan dan kebolehan masing-masing.
APAKAH YANG DIMAKSUDKAN BAND
Dalam PBS pencapaian murid dilaporkan berdasarkan
band dan bukan lagi sebagai skor mentah seperti 81% atau pun gred A,B,C,D.
BAND
|
STANDARD
|
6
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali
|
5
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
|
4
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
|
3
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat
|
2
|
Tahu dan Faham
|
1
|
Tahu
|
Di Band 1, murid tahu perkara asas, atau boleh melakukan kemahiran asas
atau memberi maklum balas terhadap perkara yang asas contohnya bagi Matematik
murid di Band 1 mampu mengenal angka 1,2,3 ....
Di Band
2, murid menunjukkan kefahaman untuk menukar bentuk komunikasi atau
menterjemah serta menjelaskan apa yang telah dipelajari contohnya murid tahu
dan faham nilai angka seperti 24 lebih banyak dari 10 dan 55 kg lebih berat
daripada 48 kg.
Di Band 3, murid boleh menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan
sesuatu kemahiran pada suatu situasi. Bagi matematik Band 3 menunjukkan murid
telah menguasai operasi mudah tambah, tolak, darab dan bahagi.
Murid yang telah mencapai Band 3 dianggap telah menguasai
kemahiran asas dalam subjek tersebut.
Di Band 4, murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab, seperti
tertib atau melaksanakan sesuatu mengikut prosedur dan secara sistematik
seperti menyelesaikan operasi tolak dengan mendahulukan rumah ’sa’.
Di Band 5, murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab pada situasi
baru, dengan mengikut prosedur atau secara sistematik, serta tekal dan bersikap
positif. Bagi matematik murid yang mencapai Band 5 mampu menyelesaikan masalah
seperti Berapa biji telurkah yang boleh dibeli oleh Ali dengan wang RM10.00
jika sebiji telur berharga 20 sen?
Dan
akhir sekali, di Band 6, murid mampu
menzahirkan idea yang kreatif dan inovatif, mempunyai
keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasi permintaan serta cabaran dalam
kehidupan seharian serta boleh berbicara untuk mendapatkan dan menyampaikan
maklumat menggunakan ayat yang sesuai secara bertatasusila dan menjadi contoh
secara tekal. Di Band 6 murid boleh membuat keputusan dalam masalah seperti
membuat pilihan di antara kemeja biru yang berharga RM30.00 tetapi diberi
diskaun 50% dan baju tawaran terbaik (best
buy) yang sama kualiti dengan harga RM20.00.
Band 3
boleh disamatarafkan dengan gred lulus. Justeru guru perlu merangka aktiviti
pemulihan bagi membantu murid mencapai Band minima 3.
PBS memberi autonomi
kepada guru untuk melaksanakan pentaksiran berdasarkan kesediaan murid. PBS
membantu guru dan murid mengenalpasti kekuatan dan kelemahan murid semasa
pengajaran dan pembelajaran berjalan. Sehubungan dengan itu guru bolehlah
menyesuaikan aktiviti pengayaan atau pemulihan mengikut keperluan murid.
ADAKAH PBS AKAN MENAMBAH BEBAN TUGAS GURU
Sekiranya diurus dan dilaksanakan dengan
bijak, guru akan mendapati bahawa PBS memberi banyak manfaat dan mampu mengurangkan
beban tugas guru.
Bagi membantu guru melaksanakan PBS, dua
aplikasi ICT telah dibangunkan untuk memastikan guru tidak dibebani dengan
tugas-tugas perkeranian. SPPBS (Sistem
Pengurusan Pentaksiran Berasakan Sekolah) and PAJSK (Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum) dibangunkan
bagi merekod, menyimpan dan melapor perkembangan murid. Data yang disimpan
boleh dicetak sebagai laporan apabila diperlukan.
BOLEHKAH GURU DIPERCAYAI UNTUK MENILAI MURID SENDIRI
Kebolehpercayaan kepada pentaksiran yang
dijalankan oleh guru ditingkatkan melalui penjaminan kualiti. Semua hasil kerja
murid dijadikan evidens yang perlu difailkan sebagai bukti yang menunjukkan murid
telah menguasai kemahiran yang diajar.
Penjaminan
kualiti bagi pelaksanaan PBS dapat dicapai melalui:
a.
Pementoran
b.
Penyelarasan
c.
Pemantauan
d.
Pengesanan
Pementoran
adalah proses membantu, memudah cara dan membimbing guru untuk melaksanakan PBS
mengikut prosedur dan peraturan yang telah ditetapkan dan boleh dilaksanakan
secara formal dan tidak formal.
Penyelarasan
adalah proses penyeragaman skor dengan merujuk kepada Standard Prestasi yang
disediakan bagi memastikan skor yang diberikan oleh guru adalah sah dan boleh
dipercayai.
Pemantauan
pula ialah proses memastikan pelaksanaan PBS mengikut prosedur dan garis
panduan yang ditetapkan bagi memastikan arahan pelaksanaan PBS dipatuhi dan
mengelakkan penyelewengan dan ketidakakuran. Pemantau Dalaman yang dilantik di
peringkat sekolah dan Pemantau Luaran yang terdiri daripada pegawai PPD, JPN
dan KPM terlibat dalam proses ini.
Pengesanan
pula adalah proses memastikan kekuatan dan keberkesanan instrumen pentaksiran
yang digunakan bagi meningkatkan kesahan, kebolehpercayaan dan kebolehtadbiran
instrumen pentaksiran. Pengesanan turut melibatkan guru dan pegawai KPM.
Penjaminan Kualiti oleh guru mata
pelajaran, Guru Cemerlang, Ketua Panitia, Ketua
Bidang, Guru Besar, pegawai Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Pelajaran Negeri
dan Kementerian Pelajaran Malaysia memastikan PBS
dilaksanakan dengan baik seperti dirancang. Setiap
individu yang terlibat dalam pembangunan atau pelaksanaan sistem pentaksiran
pendidikan adalah bertanggungjawab menjamin kualiti dan mutu pentaksiran yang
dikendalikan. Kualiti hendaklah menjadi tumpuan utama dalam semua aspek dan
peringkat pentaksiran.
ADAKAH PBS KONSEP BARU
PBS bukan konsep baru. Soalan, kuiz,
latihan dalam kelas, kerja rumah dan projek adalah kaedah yang sering diguna
pakai oleh guru untuk mengukur penguasaan murid dalam setiap kemahiran yang
diajar.
PENUTUP
Pentaksiran pendidikan di Malaysia bertujuan mendapatkan
maklumat tentang prestasi murid bagi memperkembangkan sepenuhnya potensi setiap
individu sebagai modal insan yang harmonis dan seimbang selaras dengan hasrat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Apa
yang jelas, proses penambahbaikan yang diperkenalkan Kementerian Pelajaran
menerusi PBS ini memberi gambaran bahawa sistem peperiksaan berpusat seperti
UPSR dan PMR bukan lagi bentuk penilaian tunggal dalam mengukur pencapaian
murid menguasai pembelajaran. Lebih dari itu, ia diharap mampu melahirkan murid
yang lebih cemerlang dalam semua aspek kerana pentaksirannya dilakukan daripada
peringkat awal dan bukan sahaja terhad kepada bidang akademik tetapi juga
merangkumi sahsiah, sukan dan kokurikulum.
Murid-murid dinilai secara adil dan saksama
sebagai individu dalam masyarakat berdasarkan keupayaan, kebolehan, bakat,
kemahiran dan potensi diri tanpa dibandingkan dengan orang lain. Pihak sekolah
mampu mendapatkan maklum balas yang lengkap dalam bentuk data kualitatif dan
kuantitatif yang merangkumi segala aspek tentang diri seseorang murid itu bagi
membolehkan pihak yang bertanggung jawab mengenali, memahami, menghargai,
mengiktiraf dan memuliakan anak didik sebagai insan yang berguna, penting dan
mempunyai potensi untuk menyumbang .
Pentaksiran
yang berkualiti akan menghasilkan maklumat yang tepat dan menunjukkan keadaan
sebenar tentang tahap pembelajaran murid. Maklumat yang tepat boleh membantu
pembuat dan penentu dasar melakukan perubahan bagi tujuan meningkatkan
pengajaran dan pembelajaran.
Pentaksiran pendidikan di Malaysia bertujuan mendapatkan
maklumat tentang prestasi murid bagi memperkembangkan sepenuhnya potensi setiap
individu sebagai modal insan yang harmonis dan seimbang selaras dengan hasrat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Apa
yang jelas, proses penambahbaikan yang diperkenalkan Kementerian Pelajaran
menerusi PBS ini memberi gambaran bahawa sistem peperiksaan berpusat seperti
UPSR dan PMR bukan lagi bentuk penilaian tunggal dalam mengukur pencapaian
murid menguasai pembelajaran. Lebih dari itu, ia diharap mampu melahirkan murid
yang lebih cemerlang dalam semua aspek kerana pentaksirannya dilakukan daripada
peringkat awal dan bukan sahaja terhad kepada bidang akademik tetapi juga
merangkumi sahsiah, sukan dan kokurikulum.
Murid-murid dinilai secara adil dan saksama
sebagai individu dalam masyarakat berdasarkan keupayaan, kebolehan, bakat,
kemahiran dan potensi diri tanpa dibandingkan dengan orang lain. Pihak sekolah
mampu mendapatkan maklum balas yang lengkap dalam bentuk data kualitatif dan
kuantitatif yang merangkumi segala aspek tentang diri seseorang murid itu bagi
membolehkan pihak yang bertanggung jawab mengenali, memahami, menghargai,
mengiktiraf dan memuliakan anak didik sebagai insan yang berguna, penting dan
mempunyai potensi untuk menyumbang .
Pentaksiran
yang berkualiti akan menghasilkan maklumat yang tepat dan menunjukkan keadaan
sebenar tentang tahap pembelajaran murid. Maklumat yang tepat boleh membantu
pembuat dan penentu dasar melakukan perubahan bagi tujuan meningkatkan
pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment